Armina Popeanu – arhitectul creativ care te ajută să-ți faci viața mai frumoasă

Business Therapy - DesignTherapy

Armina Popeanu

Pe Armina Popeanu o cunosc de mai bine de 5 ani, de pe vremea când picta povești la Lyria – un brand românesc de genți și pantofi. Un brand tare fain, cu poveste, dar care a fost puternic influențat de pandemie. Tot pandemia a impulsionat-o pe Armina să se reinventeze. Nu ca business, ci ca antreprenor. Astfel, a dus pasiunea sa pentru forme, texturi și culori către domeniul în care s-a specializat: arhitectura. A fondat AArchitects, un birou de arhitectură mai special, orientat către a-ți face viața mai ușoară și mai frumoasă optimizând spațiul în care trăiești și/sau muncești. Mai mult decât atât, a început un doctorat la finalul căruia își dorește să valideze un model de business pentru antreprenoriatul creativ, care în prezent are de suferit. 

Cum ai supraviețuit acestui an dificil?

Anul trecut pe vreme asta – în izolare, am făcut multe exerciții de introspecție. My personal why, Ikigai, ce vreau să se zică despre mine când am murit (știu, foarte dur și macabru, dar cred că e exercițiul care m-a ajutat cel mai mult).

Am făcut asta pentru că eram într-un punct în care eram dezorientată profesional – Lyria nu mergea chiar în direcția pe care mi-o imaginam, venise pandemia și îmi era clar că e here to stay, așa că îmi părea că gențile și pantofii sunt fix ultimul lucru de care ai putea avea nevoie, iar eu să comunic despre asta mi se părea de-a dreptul ipocrit.

Armina Popeanu

Pivotarea nu e mereu soluția

Cum nu cred că pivotarea e întotdeauna soluția pentru un brand, am pivotat ca antreprenor.

După ce mi-am făcut ordinea aia în spațiul de locuit de care nu aveam timp niciodată, am dat sfaturi prietenilor mei despre cum să își amenajeze colțuri de call-uri și am pus laolaltă concluziile ikigai-ului: ce știu să fac bine (arhitectură, antreprenoriat), ce iubesc (design-ul în orice domeniu, provocările și rezolvatul problemelor), care sunt nevoile celorlalți (să își amenajeze spațiul de locuit), pentru ce pot fi plătită (arhitectură de interior) și acum un an am fondat AArchitects.

M-am reîntors la meseria mea – arhitect specializat în design interior. M-am gândit mult timp de ce m-am chinuit aproape 10 ani cu facultatea de arhitectură, pentru că n-am fost niciodată un talent nativ la desen și a trebuit să învăț toate lucrurile, inclusiv cele ce țin de pregătirea pentru admitere. Și am ajuns la concluzia, pe care o știam dar am ignorat-o câțiva ani, că mă fascinează locuirea. Modul de a locui, arhitectura rezidențială și construcția unei case au fost cele care m-au determinat să dau la arhitectură in the first place și niciodată nu am luat în calcul să dau la altă facultate.

Pe scurt, am luat-o ca o provocare, m-am mega documentat și în același timp am tratat AArchitects încă de la început total diferit de Lyria – ca pe un business. O afacere creativă, care trebuie să facă diferența și să contribuie la îmbunătățirea calității vieții oamenilor la care ajunge, dar care – ca orice afacere – trebuie să rămână profitabilă. Unii ar spune că e o gândire mercantilă, alții că așa trebuie să fie un business.

Cum influențează businessul tău viața altor oameni?

AArchitects a pornit din dorința mea puternică de a contribui la îmbunătățirea calității vieții beneficiarilor noștri.

Cum locuim fiecare dintre noi? Majoritatea așa cum am avut ca exemplu în familiile noastre sau am văzut la alții. Iar în România suntem prea puțin educați în școală pe zona de arhitectură – locuire.

Te-ai gândit de ce ne place atunci când ne petreceam câteva nopți la hotel? Spațiul este funcțional, ordonat, arată bine estetic, este organizat. 8/10 beneficiari care ajung la noi ne spun că vor să organizăm spațiul astfel încât să își poată depozita toate lucrurile pe care le au.

În plus, studiile ne arată că ne petreceam încă dinainte de pandemie 87% din întreaga viață în interior, iar spațiile interioare ne influențează viața într-un mod pe care nici nu îl conștientizăm.

Adaugă valoare vieții prin spațiul în care trăiești

Armina Popeanu

Sper că AArchitects influențează viața altor oameni doar în bine! Procesul de design interior rezidențial este unul transformațional pentru beneficiari, e foarte asemănător ca proces terapiei sau cea a adopției unui lifestyle sănătos (nutriție, sport, slăbit). Uneori poate deveni dureros ca proces și parcurs, dar are un rezultat final neașteptat de care te bucuri pe termen lung.

Armina Popeanu, arhitect & business creative

AArchitects ghidează beneficiarii din București sau orașele mari din România să adauge plus valoare calității vieții lor prin spațiul de locuit. Cum? Aducând: creativitatea, inovația și profesionalismul în locuința lor, astfel încât “acasă” să fie chiar cel mai confortabil loc.

Folosim un proces inovator 360 de grade. Prin tehnicile pe care le-am dezvoltat putem descoperi și înțelege nevoile beneficiarilor noștri de locuire. Le transformăm apoi dorințele în realitate prin concepte contemporane de design, arhitectură de interior și soluții de smart housing.

Te vezi făcând altceva?

Nu. Cred că faptul că nu m-am văzut dând la o facultate dintr-a 5-a până acum e un semn. Deși au fost momente în care profesional nu am făcut arhitectură și design interior. Arhitectura m-a format în două direcții pe care le-am conștientizat abia acum câțiva ani: în mod creativ și antreprenorial.

Dacă m-aș întoarce cu experiența de acum, în anul 1 să răspund la una dintre primele întrebări din facultate Ce este arhitectura? ca meserie aș zice că este un mix între artă, inginerie, creativitate, logică, funcționalitate, organizare, estetică și negociere. Antreprenoriat creativ.

Influență altfel

Am multe proiecte antreprenoriale la care lucrez acum, dar toate au o valoare comună – contribuția. Dacă mă întrebi pe viitor, când voi fi contribuit la îmbunătățirea calității vieții mai multor beneficiari și voi fi terminat doctoratul pe care l-am început anul trecut – vreau să contribui (și) la monetizarea inovației în business-urile antreprenorilor creativi. Am văzut în jurul meu atâția specialiști și antreprenori creativi, care nu reușesc să monetizeze sustenabil inovația lor. Și e păcat. Așa că acum cercetez de ce se întâmplă asta.

Armina Popeanu

Cum te simți ca fiind unul dintre puținii/singurul care face ce faci tu?

Cred că a fi într-o piață în creștere și cu tot mai mulți specialiști te ajută pe termen lung. Pe de-o parte concurența te obligă să rămâi relevant și adaptabilitatea în sine este o valoare importantă în business, iar faptul că ea există înseamnă că există o piață.

Cu cât piața e mai mare și în dezvoltare, cu atât mai mult te poți specializa și nișa și tu ca afacere. Iar ideea că a te nișa te îngrădește, personal cred că e greșită. Dacă te adresezi întregii piețe te risipești și riști să nu rețină nimeni mesajul tău. Așadar, cred că e bine să nu fii dintre puținii și nici singurii.

Armina Popeanu

Ce înseamnă pentru tine să ai businessul tău?

Atunci când m-am hotărât să dau la Arhitectură și, mai mult, când am luat-o pe calea antreprenoriatului, m-am gândit că a avea un business al meu îmi va da libertate.

Libertatea și flexibilitatea asta vine la pachet cu multe responsabilități și poate fi interpretată diferit de către fiecare om în parte. Am avut multe job-uri de-a lungul timpului, unele mai faine în care am stat, alte poziții în care am stat puțin timp.

Cred că și atmosfera și valorile unui business sunt importante, atât pentru tine ca antreprenor, cât și pentru echipă și acestea sunt lucruri despre ce înseamnă să alegi să ai un business.

Libertatea și prețul ei

Pentru mine libertatea mai înseamnă să îmi fac singură programul și să mă organizez (pentru că pur și simplu nu funcționez 9 to 5, deși uneori asta înseamnă să lucrez extrem de mult), să iau proiectele în care cred și care îmi plac, să iau decizii pentru mine și specialiștii implicați, să îmi creez singură procesul de lucru. Eu nu aș funcționa altfel, dar e ok ca fiecare dintre noi să identifice care e postura în care strălucește și să se ducă în zona respectivă.

Armina Popeanu

Ce sfat crezi că i-ar ajuta pe alți antreprenori la început de drum sau care se află într-un impas?

Oh, în impas e greu de dat un sfat. Depinde de situație, de gravitatea ei, de implicări, etc. În orice impas totuși m-aș gândi la motivele inițiale pentru care am început. Fiecare are un why, care de multe ori ne răspunde la o groază de întrebări dacă îi dăm șansa la introspecție.

Armina Popeanu
Armina Popeanu

ABC de antreprenor creativ

Pentru antreprenorii creativi la început de drum am mai multe ?:

  • Să traseze foarte clar limitele unui business (mai ales unul început din pasiune sau din abilitățile creative),
  • Să seteze obiective smart încă de la început – specifice, măsurabile, accesibile, relevante și încadrate în timp. La care să revină periodic și să le actualizeze,
  • Să testeze produsul/serviciul înainte să îl lanseze și să se asigure că face distincția între oamenii care chiar ar scoate bani din buzunarul lor pe el, nu doar îl apreciază sau le place,
  • Să se documenteze continuu, să citească, să facă schimb de experiență, networking, să acceseze mentori sau orice oameni cu care rezonează,
  • Să nu riște mai mult decât pot pierde. Poate e ușor clișeic, dar e al naibii de important. Și nu mă gândesc neapărat la bani sau bunuri materiale deși sunt aspecte foarte importante, ci la timp, relații, persoane apropiate, stimă de sine, fiecare ce-are mai important.

Pe Armina o poți asculta și pe Spotify, unde a început un podcast despre business creativity, adică aici, Dar intrați și pe Pinterest, pe contul AArchitects, pentru a vedea ce proiecte faine pune la cale. 

Și dacă v-a plăcut acest articol, vă invit să citiți și Arhitect. De brand personal. De business.

Share This Post!