Mi-ar fi plăcut să merg cu Uber toată viața. Dar life happened și mi-am dat seama că am nevoie de carnet. Și chiar a început să îmi placă să conduc, deși m-am apucat la 35 de ani de treaba asta. Cel mai stresant lucru nu a fost să parchez, să depășesc, să semnalizez, să trec intersecții sau să văd pietonii, așa cum credeam înainte să mă sui la volan singură. Cel mai greu lucru a fost să mă obișnuiesc că D. este în mașină. Să nu mai paralizez de frică imediat ce-i puneam centurile. Nu mi-a fost nicio secundă teamă că eu aș putea păți ceva. Dar îngrozitor de tare că ar putea păți el. Ce poți face dacă simți la fel?
După ce, pentru o scurtă perioadă de timp, D. a mers într-un scaun de mașină bizar (nu mi se părea că stă niciodată bine), am decis să investim într-un scaun de mașină adevărat. Am căutat o mulțime de informații, dar mai ales, fără să știm că asta trebuie să facem, l-am pus pe el în cele ce ne-au rămas pe lista scurtă. L-am ales pe cel în care se simțea vizibil cel mai bine.
Întâmplător sau nu, este unul dintre cele mai sigure scaune auto de pe piață: Maxi Cosi Pearl iFix. A fost primul pas, fără să știm. Apoi am insistat să stea în scaun. Chiar dacă plângea. Cumva, după câteva luni de bebelușie în care nu știu de ce am crezut că în brațele mele e mai ok (I know – dumb!), am simțit că trebuie să stea în scaun. Nu, nu m-am uitat la filmulețe, nu am citit statistici. Treceam printr-o perioadă dificilă și eram destul de apăsată de asta, așa că evitam astfel de informații. Însă nu ar fi fost rău să știu că:
- În România, în anul 2018, au fost raportate 1867 de decese cauzate de accidente rutiere, adică 5 decese pe zi.
- La nivel internațional, 8 copii nenăscuți mor în accidente de mașină.
- În Europa, în ultimii 10 ani, peste 8.100 de copii au murit în accidente rutiere. În România, media anuală este 24.
- Copiii care nu călătoresc în dispozitive speciale sunt de 7 ori mai expuși riscului de a fi vătămați în accidente rutiere.
- La o viteză de 64 km/oră, corpul unui pasager din mașină cântărește la impact de 9 ori propria greutate, ceea ce duce la spargerea organelor și, implict, la hemoragie internă.
- Impactul unui copil cu parbrizul în caz de accident este echivalent cu căderea de la etajul 3 al unei clădiri.
Despre compromisuri la volan
Astfel de cifre înspăimântătoare te ajută să conștientizezi câte riscuri sunt atunci când ești la volan. Cât de multe se pot întâmpla dacă nu porți centura. Mai mult, dacă nu porți CORECT centura. Dacă nu stă copilul în scaun tot timpul. Și ce poți face în acest sens?
Academia Titi Aur, școală de condus defensiv și pilotaj, a lansat cursul Ghidul Părintelui Responsabil la Volan, un produs 100% românesc dezvoltat de trainerii ATA.
Prima parte a cursului conține informații teroretice despre conducere defensivă și norme de siguranță pentru copii, statistici despre accidientele din România și Uniunea Europeană, practici periculoase de condus, cum să se pregătească pentru o deplasare cu mașina, poziția corectă la volan. Și, extrem de important pentru noi, părinții: cum să alegi corect scaunul de mașină pentru copii în funcție de standardele obligatorii de siguranță, dar și de înălțimea, greutatea și vârsta copilului, cum să-l montezi corect, la ce sunt expuși copiii care nu sunt puși în scaune de mașină, ori sunt poziționați incorect, dar și tehnici de siguranță pentru femeile însărcinate care șofează.
Partea a doua a cursului are ca scop conștientizarea riscului prin tehnici practice, de la montarea corectă a scaunului de mașină până la chestiuni mult mai dramatice.
Înveți ce faci în caz de accident, cum ieși dintr-o mașină răsturnată și cum scoți copilul dintr-o mașină răsturnată. Și dacă nu ți se pare suficient, poți testa impactul cu un obstacol fix la 15 km/oră, ceea ce, vă asigur, nu e deloc piece of cake. Mai poți testa și viteza de reacție, un test care pare simplu, copilăresc chiar, dar care îți arată cum te comporți de fapt în trafic.
Am făcut deci acest curs. Am trecut prin toate. Cel mai mult mi-am dorit să știu cum să-l scot pe D. dintr-o mașină răsturnată. Nu e simplu, by the way. Sper că nu e o informație de care voi avea vreodată nevoie. Ce pot spune după acea zi? Că a fost o zi șocantă. Că a fost o zi în care mi-am dat seama cât de important este să porți centura. Să conduci preventiv. Să fii calm. Să nu te răzbuni, să nu te enervezi în trafic. Să cumperi un scaun de mașină performant. Să-l montezi corect. Să nu lași copilul să iasă din el. Chiar dacă asta înseamnă să faci 200 de pauze.
Credeți-mă, sunt 550 de lei bine investiți. Eu mă voi întoarce pentru a continua cursurile. Cu partea de condus preventiv. Mai multe găsești aici: http://academiatitiaur.ro/product-category/cursuri/
1 Comment
[…] cu noțiuni de conducere preventivă, dedicat părinților, la Titi Aur. Am scris despre asta aici. Acum câteva zile, am cunoscut un vlogger simpatic care vorbește în termeni destul de umani […]